December 28, 2010

SEmANgaT & AzIMaT Baru:)

Assalamualaikum...Hi Guys,

Bersyukur kepada ALLAH S.W.T atas nikmat kehidupan yang diberikan dan selawat serta salam kepada junjungan besar Muhammad S.A.W...
 
Hari ini (28/12/10') pertama kali masuk ke lab drilling dengan penuh semangat..sebabnya semalam (27/12/20') aku n azad telah konvoi ke segamat dengan penuh gigih untuk mengambil buah jarak atau nama saintifiknya ialah Jatropha Curcas.Maka hari ini bolehlah aku memulakan ProjekSarjana Muda aku dengan tenang bagi menghabiskan sisa-sisa kehidupan sebagai pelajar tahun akhir Kejuruteraan Petroleum.
Tajuk projek aku ialah "Application of Lignosulfonate Extract from Jatropha Curcas Empty Fruit Bunch as Corrosion Inhibitor"...Cukup panjang sehinga membuat aku cuak takut x tercapai skop projek aku yang melampo (banyak)..huhu2

Maka hari ini aku bermula dengan proses menjemur sampel aku iaitu buah jarak tersebut menggunakan microwave..sepatutnya aku menggunakan kaedah konvensional iaitu jemur je bawah matahari tetapi hari ini sedikit malang sebab mendung je manjang..Tapi aku bersyukur pada ALLAH S.W.T sbb mendung neh membuatkan kehidupan aku sedikit tenang dan x serabut...wee~~~~


Inilah buah Jatropha yang siap dikupas...:)



Gambar di atas ialah hasil jemuran yang belum siap kering.Amatlah mengambil masa yang lama utuk pastikan sampel aku neh kering sebab sampel yang kering diperlukan untuk proses esok iaitu grinding process....
 

  
Gigih menjalani bulan-bulan terakhir bergelar mahasiswa...wee~~~~
Aku berkongsi lab neh dengan si Azad n Arif maka berkongsilah aku kerja dengan mereka berdua..kekadang aku yang tolong diorang wat 'mud cake'..wawa2 readers uols taw x mud cake tu ape??check it out....:)

Kata arif mcm offshore....haha2 areh3..
ini hasil mud cake dari high pressure and high temperature machine...

Mud cake tue adalah projek si Azad n Arif taw..diorang guna aplikasi enzim dalam mud cake..agak menarik dan projek diorang neh berada di bawah seliaan seorang mentor iaitu pelajar master petroleum sbb sebahagian dari tajuk akak tu adalah projek diorang neh..so kena r buat btol2 sbb data-data yang diorang dapat akan digunakan plak oleh akak tue...

So guy's this story mori bout me today..nothing special..But for me everything occur everyday is memorable moment for me and that's why I keep it in my Wi-CIM aku  neh..So guy's believe to me everything happen around you even people see it such like small things and not important but for you it is a part of puzzle that complete your daily life's..appreciate it...:)

p/s:tadi blajo pronounce buried dgn kak masira...(beried k bukan burit...siot aref ajaran songsang)....

No comments:

Post a Comment